vrijdag 24 mei 2013

Tips: hoe blijft alles georganiseerd?

Een gevoel wat jullie vast wel kennen, of althans, wat ik ken, is dat je nog honderd dingen op het laatste moment moet doen en dat er maar geen einde aan blijkt te komen. Alles is ongeorganiseerd en de volgende dag kom je te laat omdat je eerst nog een uur voor de kledingkast stond... Om dit en andere dergelijke situaties te voorkomen heb ik vandaag mijn tips om goed georganiseerd en gepland te blijven!


Oké, wat je vooral veel tegen gaat komen is schrijven. Boekjes om alles in te plannen! Dit is een aanrader: Een boekje waar je gewoon ALLES in schrijft. Daar heb ik dit boekje voor, van de Hema (ofcourse, wanneer komt er eens een keer niet iets van Hema in mijn artikelen voor?). Het is heel handig om altijd een boekje bij je te hebben als je iets op moet schrijven. Bijvoorbeeld een telefoon nummer, of je krijgt ineens een enorme inspiratie aanval voor wat dan ook of je moet iets niet vergeten te kopen. Ik gebruik dit boekje dus voor zo'n beetje alles wat je maar op zou kunnen schrijven.

Dit is een blokje met zelfklevende blaadjes. Heel handig als je iets moet leren en je moet verschillende bladzijdes in je boek gebruiken. Ik raad zelf dan wel de zelfklevende smalle rechthoekjes aan die je ook wel eens ziet. Ook erg handig om je alles boekje toch een beetje op orde te houden. Je kan ook op het zelfklevende blaadje schrijven wat voor een categorie het is. Maar, om even terug te komen op de vierkante versie, je kan er ook dingen die je niet moet vergeten op schrijven en die dan op een plek plakken waar je altijd komt.

Dit is heel héél handig! Je vraagt je vast af wat dit nou weer voor een raar ding is. Het is een map met vanbinnen in heel veel vakjes. Ik gebruik deze om mijn tekeningen in op te bergen, maar hij is ook erg geschikt voor school of andere dingen die je graag wilt ordenen. Deze sluit met klittenband, maar je hebt ze ook met elastiekjes om de hoeken. Het is maar net wat je fijner vind. Zowieso, ik raad mappen in het algemeen heel erg aan. Als je ergens veel losse blaadjes bij krijgt, kan je ze er zo in doen. Deze heb ik van de V&D. Je kan ze volgens mij wel bij elke kantoor winkel halen, bijvoorbeeld Bruna.

Hier zie je goed wat ik bedoel met veel vakjes. Uit de vakjes steken ook nog een soort hoesjes, waar je labels met de categorie kan in doen. Die zitten er uiteraard bij. Hier zie je labels met fantasie en dieren en dan denk je vast: 'Huh?'  Je moet niet  vergeten dat ik deze map voor tekeningen gebruik, he. Met fantasie bedoel ik tekeningen van dingen die niet bestaan, bijvoorbeeld zeemeerminnen of iets in die richting. Ik vond het vroeger nogal leuk om dat soort tekeningen te maken.


Een boekje om je outfits in te plannen kan erg handig zijn als je de volgende dag moet haasten of vroeg opstaan. Op deze manier sta je geen half uur te kijken wat je nou aan moet doen. Zelf plan ik niet elke dag outfits in, maar wel als ik moet bedenken wat ik aan moet doen voor een feestje of dus de volgende dag moet haasten. Wat ook nog wel eens helpt, is de ingeplande outfit ook meteen klaarleggen. Dan kan je hem de volgende dag zo klaarleggen.

Dit boekje heb je misschien wel vaker voorbij zien komen bij bloggers: Het to do boekje van de Hema (Hema, ik kan je gewoon niet vermijden). Het is een boekje waar aan de binnenkant voor de lijntjes hokjes staan, zodat je af kan vinken wat je al gedaan hebt. Je kan er voor kiezen om elke dag zo'n lijstje te maken, maar je kan natuurlijk ook een algemeen to do lijstje maken.

En wat ik nog het meeste aanraad van allemaal: Een agenda. Dit is voor zowel school als andere verplichtingen handig en goed georganiseerd. Als je hem open slaat krijg je gelijk een net overzicht over wat je de hele week te wachten staat. Gewoon bijna onmisbaar.

Nou, dat was het dan alweer! Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben gehad! 
Babette

1 opmerking:

  1. Ik heb net een mooi overzicht gemaakt van de stof die ik de aankomende week allemaal moet leren. Ik word er alleen wel moedeloos van.

    BeantwoordenVerwijderen